22 år fyllda o missnöjd


20 september 1988 kom jag till världen o de innebär att jag idag har levt hela 22 år. Har haft en bra dag, dock så känns de inte lika speciellt o fylla år nu för tiden som de gjorde när man var liten. Det känns faktiskt ingenting alls. De kan nog bero på att när man var liten så var det roligt att bli äldre, man räknade inte bara helår utan även halva år, 2 ½, 3 ½, 4 ½, 5 ½ osv. Man fick paket, saker man inte kunde köpa själv. Idag har man en egen inkomst o man kan skaffa de mesta man vill om man vill. Pressen ökar också mer o mer för varje år, man ska hinna med o göra så mycket innan det är för sent, man har mycket mer ansvar. Är ändå väldigt tacksam för alla gratulationer jag har fått, man känner sig lite speciell ändå! O de är ju alltid roligt ;)

20 september 2010 kommer jag inte bara minnas som min 22-åriga födelsedag, jag kommer även minnas den dagen som dagen då Sverige fick in ett främlighetsfientligt parti i riksdagen. Jag skäms o mår dåligt! Trodde att vi hade kommit så långt i vår tid att något sådant inte är acceptabelt. 

"Sverigedemokraterna bildades 1988. Partiets grundare och tidiga förgrundsgestalter utgjordes till viss del av personer tidigare verksamma i nationalistiska och rasistiska partier och organisationer som Framstegspartiet, Sverigepartiet och Bevara Sverige Svenskt. En av partiets tidiga ordförande, Anders Klarström, hade haft samröre med det nazistiska Nordiska Rikspartiet. Partiet kännetecknades inledningsvis av högerextremism och aktivism. År 2005 valdes Jimmie Åkesson till partiledare för Sverigedemokraterna efter inre stridigheter. Ett år senare bytte Sverigedemokraterna partisymbol. Tidigare hade SD haft en hand hållande en fackla i svenska flaggans färger, en symbol lånad av brittiska National Front. Den ersattes med en blåsippa. Jimmie Åkesson förklarade bytet av symbol med att partiet genomgått så djupgående förändringar att partiet inte var detsamma som för 10-15 år sedan och att detta måste visas i yttre symboler.."

Jag förstår inte vart partiet har ändrats när de idag år 2010 har slagord som ”Vi kan välja att ta strid mot islam eller gå under i en stilla suck" När de vill "bevara Sverige svenskt" o kritiserar det mångkulturella samhället och betonar i stället "värnande av det nationella arvet." Medborgarskap ska också, enligt den så kallade nationalitetsprincipen, vara ett ”privilegium avsett för svenskar".

Jag tycker det är sjukt att det finns människor som inte ser kopplingen o anser att de inte skulle ha någonting med rasism, nazism o whatever att göra. Jag vet att de har fler frågor än just invandringspolitik men de anser själva att de är något de fokuserar på. Jag tycker också att de är sjukt att så många lägger sin röst på någonting de förmodligen inte är ett skvatt pålästa om. Jag menar inte att man ska kunna allting utantill vad alla står för, det gör absolut inte jag, men skaffa dig ett hum om vad de innebär iaf! Gynnar de dig o rösta på just de du röstar på? Alliansen har vunnit valet men Sverigedemokraterna blir vågmästare som nytt riksdagsparti. En sådan roll kan innebära att även ett litet parti kan få väldigt stor makt. SKRÄMMANDE!

Varför ska de va så svårt att uppnå ett jämlikt samhälle där alla är lika mycket värda?

De tog visst lite tid o få ur mig min aggression o allt jag är missnöjd över, så klockan har visst passerat tolvslaget.

Antar att man får göra det bästa av situationen.


Nattinatti


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0