nära-döden-upplevelse


Igår kväll stod jag inne i badrummet och borstade tänderna, o medans jag gjorde detta så blundade jag, för jag var så trött. Rasmus marscherade in i världens fart bakom mig, helt från ingenstans, o skrek "HEJ!. Jag blev så jävla rädd så det kändes som att jag fick ett hjärtstillestånd i några minuter. Eller som att någon använde en defibrillator på mig (Har aldrig vart med om det, men jag kan tänka mig att det kändes ungefär så). Det tog ett tag innan jag kunde reagera på vad som egentligen hände. Ingen aning om ifall jag hade slumrat till medans jag borstade tänderna eller om jag bara var i en helt annan värld. Varken jag eller Rasmus var med på att de skulle bli som det blev iaf! Jag var typ i chocktillstånd efteråt! Jag kunde inte sluta skratta för att jag blev så rädd o sa till Rasmus typ 20 gånger "Du kunde dödat mig!", o han kunde inte sluta garva för att jag reagerade som jag gjorde.

Googlade lite idag för det var verkligen helt sjukt, o detta kom jag fram till genom en artikel på Illustrerad Vetenskap:

I olyckliga fall kan en kraftig förskräckelse leda till döden. Den utlöser nämligen en hel kaskad av stressreaktioner i kroppen. Bland annat frigör binjuremärgen stora mängder adrenalin, som får hjärtat att slå snabbare och blodtrycket att öka. Om man lider av åderförkalkning, kan det ökade blodtrycket leda till att det frigörs fragment av fett från insidorna av blodkärlen. Under olyckliga omständigheter kan det leda till en propp i hjärtat. Att man faktiskt kan dö av skräck upptäckte amerikanska läkare i samband med ett jordskalv den 17 januari 1994 nära Los Angeles. En genomgång av dödsattester från området visar att 24 personer omkom som en följd av blodpropp den här dagen – normalt skulle det under en dag högst förekomma fyra–fem dödsfall på grund av blodproppar i området. De omkomna bodde väl att märka i hus som stod emot jordskalvets verkningar.


Så med det jag har kommit fram till att det fan borde vara olagligt att skrämmas, eftersom att följden kan bli döden. För borde inte det räknas som "mord" eller "vållande till annans död" beroende på omständigheterna? Tänk på det!

PUSS O KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0